Платени уроци

април 8, 2009

Това, че блогът ми няма да промени България, Вселената и всичко останало, е повече от ясно. Вие, обаче, можете да извлечете определена полза за себе си. Защото уникалната ми способност да се навирам между шамарите и безропотно да си изяждам цялата порция е пример – предупреждение. Четете и не правете като мен. Това може да ви спести сериозен набор от неприятности. Като инфекцията, която ми лепнаха при една от операциите, за да мога да си умра куц и с болки.
Човек се учи от опита си. И този опит обикновено се плаща. Затова и се помни. Неслучайно градският мъдрец е формулирал максимата, че газеният веднъж дори и на еднопосочна улица в двете страни се оглежда. Затова не отминавайте снизходително битовите ми откровения. Те могат да ви спестят пари, нерви и здраве, които аз съм похарчил и за вас.

Един от платените ми уроци е свързан с таксиметровите превози. Никога не сядайте лекомислено в такси, преди да сте погледнали внимателно лепенката с тарифата, на която вози. Защото обикновено тя не лъже. Може вместо 0.59 лв. за километър там да е написано 05.90 лв. и зрителната измама да ви набута десетократно. Точно това ми случи с едно ОК-такси. Само че едва в края на пътуването разбрах, че това не е “ОК Супертранс”, а е “ОК Супершанс” и тарифата му е точно десет пъти по-висока. Платих и запомних урока. Ползвайте го безплатно.

Друг урок ми продадоха в Пощенска банка. Преди две години ликвидирах всичките си кредити и кредитни карти и комасирах дълговете си в един – в ДСК. Минах по разните банки, писах молби, превеждахме пари и занулих навсякъде. Поне аз така си мислех. Допреди няколко дни, когато мил момичешки гласец ме уведоми, че кредитът ми към Пощенска банка не се обслужва. Вцепених се. Обля ме студена пот. Сърцето ми подскочи няколко пъти и спря. Слава богу – за кратко. Обадих се веднага в ДСК и помолик кредитната инспекторка да потърси в досието ми всички документи, свързани с изплащането на задълженията ми към други кредитни институции. Тя рагира професионално и след няколко дни ми звънна, за да ми каже, че документите са там и може да ми даде копия. Взех копията и влязох триумфално в един от салоните на Пощенска банка. Обясних причината за посещението си и зачаках извинение за причинените ми тревоги. Не го дочаках. Вместо извинение получих изчерпателно обяснение за причината, поради която разводът ми с тази банка не се е сътоял. Ако това бяха жени, а не банки, сега щях да съм двуженец. При това – без да знам. Цялата работа била там, че служителката Николова (в горния клон на “Дондуков” се кълнат, че такава служителка не е работила при тях), чието име фигурира върху документа, с който ликвидирам кредитните си карти, не ме уведомила, че трябва да напиша молба и за предсрочно погасяване на кредита си по програмата за енергийна ефективност. Този кредит наистина ми свърши добра работа, защото с него си взех дограмата с отстъпка. Лошото е, че никой не ме предупреди за риска, който поемам, внасяйки цялата сума по него и мислейки, че по този начин съм погасил задължението си. Ако вместо банката кредитор ми беше кварталният лихвар Коце Синджира, с плащането на цялата сума и удрянето на ръцете, отношенията ни щяха да бъдат ликвидирани. Още повече парите, които получи банката бяха онези, които сама си поиска с документ, огласяващ дълга ми към нея. Правилата обаче били други, а въпросната Николова не намерила за нужно да ме уведоми и да ме помоли да напиша молба за предсрочно погасяване, както ме помоли да напиша молба за ликвидиране на кредитните си карти. В резултат на цялата тази галимация аз съм дал на Пощенска банка една сума, от която тя всеки месеце си теглела пари по погасителния план на кредита ми. С всички законни лихви! И без аз да знам това. На въпроса ми, след като тази сума е стояла при тях, тя самата не е ли трупала лихви, отговорът бе НЕ. Браво бе, банкери! Аферим! Сега отново съм длъжник на Пощенска банка. И имам погасителен план за следващите шест месеца. Блазе ми.
В Римското право май имаше един принцип, че който не плаща както трябва, плаща два пъти. Или нещо подобно. Мисълта ми е, че древните римляни са били умни хора. Ако и вие сте умни, не правете като мен. И не се предоверявайте на милите и усмихнати служители на банково-кредитните институции. Както в хазарта, така и в живота банката винаги печели.

2 коментара “Платени уроци”


  1. Здравей драги.
    Радвам се да те открия в това необятно пространство.Написал си ,че няма да управиш света…не ти вярвам.Ти малко,аз малко и така малко по малко споделяйки Янковите си патила ще градим мечтаната от нас промяна.Времето няма да ни стигне,затова в този дух ще възпитаваме тези след нас.Така някога,когато най-малко сме и чоаквали,светът ще бъде променен.Дали от нас и наследниците ни,дали от еволюцията не знам,но той ще се промени.


  2. Почти всички банки по някакъв начин изнудват клентите си. Особено нагла е мутренсйата банка на ТИМ „Централна кооперативна“.

    Открих си при тях сметка, която се оказа ненужна. Зарязах я. След време ми се обаждат, за да ми кажат, че са прибрали депозираната сума за „обслужване“ и сега им дължа пари за „овърдрафт“. Обслужване и овърдрафт на празна сметка, по която никога не е имало движение!


Вашият коментар