От старите тетрадки

септември 4, 2011

Забелязвам интересни, не само физически, но и интелектуални метаморфози с напредването на възрастта. Понякога тръгвам към другата стая и се спирам, озадачен от липсата на причина за това кратко пътешествие. Успоредно с това, обаче, в главата ми изведнъж нахлуват образи, гласове и думи отпреди десетилетия. Така тези дни си припомних две стихотворения, които съм написал доста отдавна и все не можех да ги намеря върху лист хартия. Сега вече ги имам записани. Едното е посветено на първородната ми дъщеря, която загубих преди десет години и е писано по времето, когато с майка й спорехме за родителските права и я виждах с цената на големи усилия. Другото е поклон към баща ми и родния му град.

 

Бургас

Бургас – на младостта ми блянът,
жадуван и неизживян.
На детски спомени талянът
от приказни слънца огрян.

Градът на моите роднини,
окъпан от едно море.
Градът, във който след години
житейският ми път ще спре.

Във него аз отивам нощем.
Сънят скъсява моя път.
Разхождам се във час среднощен,
когато улиците спят.

И тръгвам аз по „Богориди”,
и чувам бащиния глас.
Долавям дъх на сол и миди.
Потръпвам с пулса на Бургас.

С какво ли ме привлича толкоз
градът на бащиното детство?
Дали със плажа и морето
или пък просто по наследство?

София, 21.01.1978 г.

 

На Аля

Мое голямо момиче,
бъдеща малка жена.
Бяло и нежно кокиче.
Плод на взаимна вина.
С тебе сме просто другари,
нищо че аз съм голям.
Нося ти истини стари.
Ти – мене – съвест и срам.
Все още твойта ръчичка
в мойта ръка се топи.
Но пък във твойте очички
моят живот се крепи.
Вече се виждаме рядко,
но не забравяй все пак:
чудната думичка „татко”
ражда вълшебен юнак.
Той ще се грижи за тебе,
без да те носи в ръце,
за да не бъдеш все бебе,
да не загубиш лице.
Има неща неприятни
в този тъй шарен живот,
думи за теб непознати,
като например „развод“.
Зная, след време ще питаш:
„Татко, защо и кога?“
съм ти подал да опиташ
първата глътка тъга.
Отговор нямам, признавам,
моя принцесо добра.
Мисля, че нещо спасявам
в тази нелепа игра …

София 1977 г.

Вашият коментар

